Complete advertentiecampagne

Facebook, Google AdWords, Admarkt, YouTube en recrowd marketing. De mogelijkheden voor online adverteren zijn oneindig. De meeste ondernemers beschikken niet over een oneindig budget voor online adverteren. Je moet keuzes maken. Adverteer ik via Facebook en/of via Google? Bij het opstellen van een complete advertentiecampagne selecteren onze specialisten op basis van je doelgroep, de doelstellingen en het budget de meest geschikt kanalen. Benieuwd welke adverteer mogelijkheden er zijn? Dan ben je op de juiste pagina belandt!

De adverteermogelijkheden op een rijtje

Bij het opstellen van een complete campagne kijk je eerst naar de kanalen waar advertentieruimte ingekocht kan worden, voordat je besluit welke kanalen geschikt zijn. Hieronder vind je een lijst met adverteer mogelijkheden waar wij veelvuldig gebruik van maken:

Google AdWords

Binnen AdWords heb je diverse adverteer mogelijkheden zoals een tekstadvertentie in de zoekmachine, een banner op een partnerwebsite van Google zoals Nu.nl of een videoadvertentie op YouTube. Wat houdt adverteren in de zoekmachine, op partnerwebsites of op YouTube precies in?

  • Adverteren in de zoekmachine is interessant wanneer je meer bezoekers naar je website wilt krijgen of de verkoop van producten / diensten een boost wilt geven. Een tekstadvertentie, waar je zelf invulling aan geeft, komt bovenaan in de zoekresultaten te staan. Je bepaalt zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.
  • Adverteren in het display netwerk verhoogt de naamsbekendheid van je merk of website en stimuleert de verkoop. Google werkt samen met partner websites die advertentieruimte beschikbaar stellen. Een advertentie wordt in de vorm van een banner of een korte video op een partnerwebsite getoond, bijvoorbeeld in de sidebar. Bezoekers die op de advertentie klikken worden naar jouw website verwezen. Je bepaalt zelf op welke webpagina zij terecht komen.
  • Adverteren op YouTube verhoogt jouw bekendheid onder de doelgroep. YouTube is een ideaal platform om jezelf op de kaart te zetten, meer over je merk of website te vertellen en/of een nieuw product te lanceren. Google maakt onderscheid tussen twee soorten video’s: kort en lang.

Het opzetten van een AdWords campagne, de optimalisatie ervan en het creëren van advertentiemateriaal zoals banners en video’s is iets wat onze specialisten goed kunnen.  Lees hier meer.

Sociale media

Het grote pluspunt van adverteren op sociale media is targeting. Facebook, Instagram, LinkedIn en andere sociale media platformen verzamelen persoonlijke data van haar gebruikers wat gericht en efficiënt adverteren mogelijk maakt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met Facebook advertenties te targeten op moeders tussen de 40 en 50 jaar die in de omgeving Amsterdam wonen. Wij hebben veel ervaring met adverteren op:

  • Facebook: wie kent Facebook nu niet? In Nederland tellen we meer dan 9,5 miljoen gebruikers wat Facebook het grootste online netwerk in Nederland maakt. Het bereik is groot en dat maakt Facebook geschikt voor ondernemers met een specifieke doelgroep. Er kan met een post, afbeeldingen, een banner, video of producten uit een webwinkel geadverteerd worden. Vanuit de advertentie kan gelinkt worden naar jouw Facebook pagina en elke willekeurige weblink (URL).
  • Instagram, het broertje van Facebook, werd in de maand januari van 2016 2,1 miljoen keer geopend in Nederland. De app is vooral populair bij jongeren tussen de 20 en 39 jaar. Voor de newbies: een Instagramprofiel bestaat uit een overzicht van foto’s en korte video’s en hetzelfde geldt voor advertenties. De foto of video waarmee je adverteert komt tussen de foto’s en video’s van jouw doelgroep haar volgers te staan. Dit kan een positieve invloed hebben op de klikfrequentie aangezien mensen niet doorhebben dat ze op een advertentie klikken. Vanuit de advertentie kan naar een Instagram of een willekeurige URL gelinkt worden.
  • LinkedIn: is met 6 miljoen gebruikers in Nederland het zakelijke sociale netwerk. Adverteren op LinkedIn is interessant voor recruiting of het bereiken van mensen die binnen een specifieke branche werkzaam zijn of een bepaalde studie hebben gevolgd. Ook is het middels een enquête mogelijk om een of meerdere vragen te stellen aan een specifieke doelgroep. Adverteren kan onder andere via een tekstadvertentie, een banner, video en een enquête.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing promoten publishers jouw producten of diensten op websites, sociale media kanalen die zij beheren of via e-mail marketing. Het mooie aan affiliate marketing is dat je pas betaald bij het realiseren van een conversie. Verwijst een publisher een bezoeker door die binnen een bepaalde tijd (cookietijd) een transactie maakt dan ontvang hij hier een commissie voor. Je bepaalt zelf welke publishers voor jou mogen adverteren, de hoogte van de commissie en de duur van de cookietijd. Deze vorm van adverteren is alleen geschikt voor website met een call-to-action, bijvoorbeeld het achterlaten van persoonlijke gegevens.

Welke ondernemer wil er nu niet meer verkopen realiseren? Bespreek hier de mogelijkheden voor affiliate marketing met onze specialisten.

Adcrowd retargeting

Hoe mooi zou het zijn als je bezoekers die jouw website in het verleden bezocht hebben kunt bereiken met een online advertentie? Dit zou betekenen dat je bezoekers die aan het bestelproces begonnen zijn, maar om welke reden dan ook niet afgerond hebt, opnieuw naar je website kan ‘lokken’. Met Adcrowd retargeting is dit allemaal mogelijk. Sterker nog, je kunt adverteren met producten die ex-bezoekers in het verleden bekeken hebben. Dit noemen we dynamische advertenties. Onze specialisten stellen het zo voor je in dat iedere advertentie uniek is, afhankelijk van wat de ex-bezoeker op je website bekeken heeft.  

Met Adcrowd speel je heel gericht in op de behoeften van de ex-bezoeker. Dit heeft vaak een positieve invloed op de conversieratio = de verhouding tussen hoe vaak er op je advertentie geklikt wordt en het aantal conversies die hieruit voortgekomen zijn. Vandaag nog beginnen met affiliate marketing?  

Waarom diverse mediatypen combineren?

Elk mediatype levert andere resultaten op. Via Facebook bereik je heel gericht een doelgroep die wel of niet bekend met jouw merk of website. Bij advertenties in de zoekmachine van Google werkt het net iets anders. Deze zijn gericht op mensen met specifiek zoeken naar de informatie, producten en/of diensten die je aanbiedt.

Het onderstaande voorbeeld legt uit waarom adverteren op diverse mediatypen betere resultaten kan opleveren:

Tim wil de verkoop van fietsen via zijn webwinkel een boost geven. De webwinkel is nog geen jaar in de lucht, waardoor weinig mensen binnen zijn doelgroep van zijn webwinkel afweten. Het doel is dus om de naamsbekendheid te vergroten en de verkoop tegelijkertijd te verhogen. In Tim’s geval proberen we de naamsbekendheid via Facebook en een YouTube advertentie te vergroten. De advertenties in de zoekmachine, gericht op specifieke fiets modellen, leveren extra verkopen op.

Dit voorbeeld laat duidelijk de krachten van een complete advertentiecampagne zien. Bij het creëren van content is consistentie op de verschillende kanalen erg belangrijk. Dit zorgt voor herkenning, vertrouwen en duidelijkheid.

Onze specialisten brengen het aankoopproces in kaart en zorgen ervoor dat jij tijdens iedere stap die je doelgroep onderneemt zichtbaar bent. Hoe onze specialisten precies te werk gaan lees je hieronder.

Invulling geven aan een complete advertentiecampagne

Bij het plannen van een complete advertentiecampagne hanteren wij de volgende stappen:

  1. Doelgroep in kaart brengen: welke kanalen en zoekwoorden gebruiken ze? Welke stappen horen bij het aankoopproces?
  2. Biedprijzen instellen: bij adverteer aanbieders betaal je per klik of per 1.000 vertoningen. Wij stellen de maximale biedprijs voor je in. Zo betaal je niet teveel terwijl het bereik groot blijft.
  3. Advertenties aanmaken: dit kan het ontwerpen van een banner zijn voor display advertising of het schrijven van de advertentieteksten voor zoekmachine marketing.

Beheer en optimalisatie

Het beheer en optimalisatie van je campagne is een belangrijke onderdeel binnen online adverteren. Zo kijken wij naar de huidige resultaten en voeren we gericht verbeteringen door. Wat levert de optimalisatie en het verbeteren van advertenties op?

  • Meer relevante bezoekers: wij focussen ons niet op kwantiteit maar op de kwaliteit van de bezoekers die op je website binnenkomen. Hoe relevanter de bezoeker, hoe groter de kans dat jij je doel bereikt.
  • Lagere klikprijzen: doordat onze advertenties relevant zijn aan de bezoekers beloont Google en andere aanbieders ons met lagere klikprijzen. Hoe beter jouw advertentie presteert, hoe minder je per klik betaalt.
Schuiven naar boven