wordpress

De voordelen van het verkopen van niche producten in je webshop

In 2017 vond 27% van de totale verkoop betreft retailproducten online plaats. Nederland telt ruim 32.000 webshops en daarbij bestellen consumenten steeds meer producten van buitenlandse webwinkels. Uit deze gegevens mogen we concluderen dat de concurrentie online groot is. Hoe ga je deze concurrentie als webwinkelier op een slimme wijze aan? In dit artikel geven we antwoord op de vraag door te kijken naar de voordelen van niche producten. Laten we eerst kort toelichten wat een nichemarkt precies is.

Wat is een nichemarkt?

Bij een nichemarkt ligt de focus op specifieke producten die onderdeel zijn van één productgroep. Dit kan bijvoorbeeld een webwinkel gespecialiseerd in koffiemolens zijn, wat onder de productgroep koffie valt.

Bij niche marketing kan de focus ook op een specifieke doelgroep liggen. Bijvoorbeeld bejaarden uit Hoofddorp of studenten die bedrijfskunde studeren.

Nichemarkten worden op verschillende manieren bedient. Grotere spelers zoals Coolblue.com geven met een webpagina of een aparte webwinkel invulling aan verschillende nichemarkten. Zelfstandige ondernemers beheren een webwinkel dat alleen niche producten verkoop. Ook zie je tegenwoordig steeds meer one-product webwinkels, zoals coconutbowls.com.

Hieronder lees je de voordelen van een nichemarkt.

1. Minder concurrentie

Aangezien een nichemarkt onderdeel is van een grotere markt is de concurrentie minder groot. Dit maakt het eenvoudiger om je als merk te profileren, bezoekers naar je website te krijgen en hoge posities in zoekmachines te realiseren.

2. Merktrouwe klanten

Het assortiment van niche webwinkels is doorgaans kleiner dan bij webwinkels die verschillende soorten producten verkopen. Dit maakt het eenvoudiger om de behoeften van je klanten in kaart te brengen en deze tegemoet te komen. Een hoge klanttevredenheid leidt tot terugkerende klanten.

3. Deel je expertise

Ligt de focus op de verkoop van niche producten dan is het eenvoudig om je te specialiseren. Schrijf relevante blogartikelen en geef mensen waardevol advies. Je wordt eerder als expert gezien wanneer je advies geeft over één onderwerp. Zien mensen je als expert dan nemen ze dingen van je aan, waardoor het makkelijker wordt om bezoekers te overtuigen.

4. Lager marketingbudget

Bij niche producten ligt de focus op een specifieke doelgroep. Dit maakt het eenvoudiger om gericht te adverteren, waardoor je alleen relevante bezoekers naar je website krijgt. Google en andere adverteerder aanbieders belonen relevante advertenties met lagere klikprijzen.

Hetzelfde geldt voor offline marketing. Doordat je doelgroep kleiner is hoef je bijvoorbeeld geen duizenden flyers te laten drukken. In plaats hiervan is een kleinere oplage voldoende waarmee je geld bespaart en doelgericht potentiële klanten bereikt.

Zijn er ook nadelen?

Elk voordeel heeft z’n nadeel. Een nichemarkt is vaak kleiner waardoor de groeimogelijkheden beperkt zijn. Zo is het assortiment vaak kleiner aan en ligt de focus op een kleinere doelgroep.

Wel kun je de groeimogelijkheden uitbreiden door je op meerdere nichemarkten te richten die gerelateerd aan elkaar zijn zoals koffiemolens en espressomachines. Of je vergroot de afzetmarkt door met export te beginnen.

Schuiven naar boven