Specialist inhuren

In 2016 besteedde Nederlandse bedrijven samen meer dan 3 miljard euro aan advertising waarvan 50% aan online adverteren (bron). Via diverse mediatypen zoals zoekmachines, websites en sociale media netwerken kan advertentieruimte ingekocht worden. Nog nooit eerder was het mogelijk om zo gericht en efficiënt te adverteren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met retargeting via AdWords mensen te bereiken die in het verleden jouw webwinkel bezocht hebben zonder iets aan te schaffen. Dat klinkt interessant, maar hoe begin je met online adverteren? Is het zelf te doen of iemand in te huren?

Hieronder wordt werkwijze stap voor stap uitgelegd en vertellen we meer over de mediakanalen waar onze specialisten mee werken. Het stappenplan is ook handig als je besluit het zelf te doen.

Bepaal je doelstelling

Stel een doel voor jezelf. Wat wil je bereiken? Meer bezoeker? Naamsbekendheid vergroten? Of meer verkopen realiseren? Een doelstelling bepaalt de richting van je campagne. Zo ziet een strategie voor het verhogen van de naamsbekendheid er anders uit dan het realiseren van meer verkopen. Onze specialisten beoordelen de haalbaarheid van je doelstelling en gaan vervolgens aan de slag met het maken van een plan hoe deze doelstelling bereikt kan worden.

Bepaalde doelstellingen gaan hand in hand. Een toename in relevante bezoekers zal waarschijnlijk meer transacties opleveren.

Wie is je doelgroep?

Het definiëren van je doelgroep is cruciaal voor het runnen van een succesvolle online advertentiecampagne. Wie wil je bereiken? Van welke websites of apps maken ze veel gebruik? Bereik je de verkeerde doelgroep dan gooi je eigenlijk geld weg.

Voordat wij beginnen met adverteren schetsen we een duidelijk beeld van de doelgroep. Dit doen we door vragen te beantwoorden zoals hoe oud de doelgroep gemiddeld is. Gaat het om een grote doelgroep dan delen we deze vaak op in subdoelgroepen om nog gerichter te adverteren. Informatie zoals welke sociale media kanalen de doelgroep gebruikt, welke zoektermen ze in Google gebruiken en wanneer ze vaak online zijn.

Kies je mediatype

Wanneer wij geschikte mediatypen voor het adverteren uitkiezen kijken we vooral naar de doelstellingen, doelgroep en het budget dat je voor ogen hebt. Wil je graag meer naamsbekendheid genereren en richt je je op studenten? Dan zouden wij zeggen, adverteer op sociale media. Wil je producten verkopen aan mensen die hier met een hoge koopintentie naar op zoek zijn? Dan past naar onze mening Google AdWords hier het beste bij.

Wij maken online adverteren op de volgende kanalen voor jou mogelijk:

  • zoekmachine adverteren
  • Marktplaats adverteren
  • Sociale media adverteren
  • Affiliate netwerken opzetten
  • Retargeting van ex-bezoekers

Zoekmachine adverteren

Bij zoekmachine marketing moet je denken aan Bing Ads. en Google waarvan de laatstgenoemde het grootste is. Dit maakt adverteren op Google duurder in vergelijking met Bing, omdat de concurrentie van adverteerders groter is. Meestal kiezen we voor AdWords, maar afhankelijk van de situatie werken we ook samen met Bing ads. Allebei is ook een optie.

Onze AdWords specialist onderzoekt ieder zoekwoord met enige relevantie en maakt een lijst met meest kansrijke zoekwoorden. De keuze voor zoekwoorden hangt vooral af van de intentie van de zoekopdracht, de concurrentie en de gemiddelde prijs per klik.

Als eenmaal de juiste zoekwoorden geselecteerd zijn gaan we aan de slag met de advertentieteksten. Er worden verschillende teksten getest om te kijken welke het beste resultaat oplevert. Staat alles goed ingesteld? Dan kunnen we beginnen met online adverteren. Laat je helpen door onze AdWords specialist!

Marktplaats adverteren

Adverteren op Marktplaats.nl is vooral geschikt voor ondernemers met een webwinkel die de verkoop een boost willen geven. Dit werkt het best bij producten met een lagere prijs, aangezien bezoekers van Marktplaats.nl goedkoper uit willen zijn door naar tweedehandse producten te zoeken. De concurrentie op AdWords ligt hoger, maar via AdMarkt is het weer goedkoper.

Bij het opstellen van een AdMarkt advertentie kijken we naar jouw doelgroep en welke zoektermen zij gebruiken. Vervolgens stelt onze AdMarkt specialist een advertentie voor je op. Dit doen we het liefst met mooie productfoto’s, aangezien dit beter verkoopt. Tijdens de AdMarkt campagne monitoren we de resultaten en sturen we bij wanneer dat nodig is. Benieuwd hoe onze specialist een succesvolle AdMarkt campagne voor je start? 

Sociale Media ads

Sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn verzamelen persoonlijke informatie van haar gebruikers. Zo weten ze precies waar gebruikers wonen, wat hun interesses zijn en wat van gedrag ze vertonen. Dit maakt het mogelijk om je advertenties aan een hele relevante doelgroep te laten zien. Adverteren op sociale media is voor geschikt voor merken die hun naamsbekendheid willen vergroten of  een nieuw product willen lanceren. Maar ook het realiseren van verkoop kan een goede doelstelling zijn.

Eveneens de keuze voor het meest geschikte mediatype laten we afhangen van de doelstellingen, doelgroep en het budget. We richten de advertenties voor je in en monitoren de resultaten. Kan je wel wat hulp gebruiken met adverteren op sociale media? Dan stellen we jou graag voor aan onze sociale media specialist. ((link naar social media specialist).

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing promoten publishers jouw website. Een publisher kan iemand met een relevante website of een populaire facebookpagina zijn. Het mooie aan affiliate marketing is dat je pas betaalt wanneer je iets verkoopt of er een lead voor je gerealiseerd wordt. Daarbij bepaal je zelf welke publishers voor jou adverteren, met welk promotiemateriaal en welke commissie hier tegenover staat.

Onze affiliate specialist heeft een groot netwerk met affiliate programma’s die deze vorm van adverteren mogelijk maken. Je kunt een affiliate programma zien als een tussenpersoon die zowel de zaken van de adverteerder als de publishers bemiddeld. Heb je een webwinkel en wil je graag meer verkopen? Dan is affiliate marketing mogelijk een goede optie voor je. 

Retargeting van ex-bezoekers

Met retargeting bereik je mensen die jouw webwinkel in het verleden bezocht hebben zonder hier iets te kopen. Er wordt een dynamische advertentie wanneer de ex-bezoekers op het internet aan het browsen is. Door dezelfde producten te laten zien die de ex-bezoeker eerder bekeken heeft, nodigen we hem uit terug te keren naar de website en de transactie alsnog af te ronden. Deze gerichte vorm van adverteren is alleen geschikt voor webwinkels of websites die meer leads willen realiseren.

Onze specialisten richten een retargeting campagne via AdWords of Adcrowd compleet voor je in. Een belangrijk onderdeel is het indelen van de ex-bezoekers, want niet iedere ex-bezoeker is hetzelfde. De een is niet verder gekomen dan de homepagina, terwijl iemand anders afhaakt tijdens het betalen. Hoe onze retargeting specialisten hier op een effectieve wijze mee omgaan, lees je hier.

Complete advertentiecampagne

Eveneens besteden klanten alle online marketingactiviteiten aan ons uit. Onze specialisten maken een keuze uit de adverteermogelijkheden op basis van je doelgroep en doelstellingen. Alles wat je moet weten over een complete advertentiecampagne uitbesteden lees je hier. Klik hier voor meer informatie.

Schuiven naar boven