Banner ontwerp

Adverteerders gebruiken banners om hun merk, product en/of dienst onder de aandacht te brengen op externe websites met enige relevantie. Een banner wordt ingezet met verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld het stimuleren van de verkoop of het verbeteren van naamsbekendheid. Maar hoe moet een banner eruit zien om het gewenste resultaat te realiseren? En hoe ontwerp je nu een banner precies?

Wat is een banner?

Banners kennen een lange geschiedenis. Van grote banners langs de weg tot een banner in een bekende krant. Traditionele banners worden tot de dag van vandaag nog gebruikt en kunnen heel effectief zijn. Het nadeel is dat de resultaten niet-meetbaar zijn. Je weet als adverteerder simpelweg niet wat een banner langs de weg of in de krant oplevert.

Bij online banner advertising heb je 24/7 inzage in live-statistieken. De adverteerder kan de online campagne ieder moment stopzetten of wijzigen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de banner te wijzigen of de doelgroep die de banner te zien krijgt aan te passen.

Wat kun je met een banner bereiken?

  • het verhogen van de naamsbekendheid
  • het realiseren van bezoekers naar je website
  • het realiseren van meer verkopen, transacties of informatieaanvragen

Laat je een banner ontwerpen of ontwerp je er zelf een? Laat deze dan in HTML5 ontwikkelen. Deze codetaal wordt namelijk door alle mobiele apparaten ondersteunt. Met mobiele apparaten bedoelen we smartphones, tablets en smartwatches.

Is Online Banner Advertising iets voor mij?

Online Banner Advertising biedt de volgende kansen en mogelijkheden:

  1. Dynamische advertenties: worden voornamelijk gebruikt bij retargeting waarbij verloren bezoekers een banner te zien krijgen met producten of pagina’s die ze eerder bekeken hebben. Verloren bezoekers hebben je website eerder bezocht zonder een transactie te maken. Het voordeel van dynamische advertenties is dat je zelf geen banner hoeft te maken en dat de ontvanger altijd relevante content te zien krijgt wat voor betere resultaten zorgt.
  2. Naamsbekendheid verhogen: bijna iedereen zit tegenwoordig op internet, dus ook jouw doelgroep. Dit biedt de mogelijkheid om jouw doelgroep via verschillende websites en sociale media te bereiken.
  3. Return on Investment (ROI): bij display advertising weet je altijd wat een interactie, een bezoeker of een verkoop gekost heeft. Je weet precies hoeveel geld je erin steekt en hoeveel je ervoor terug krijgt iets wat bij traditionele marketing niet-meetbaar is.
  4. Live wijzigingen maken: het is 24/7 mogelijk om online wijzigingen te maken of de campagne stop te zetten. Je optimaliseert de advertentie op basis van de behaalde resultaten.

Welke soorten banner kan ik uit kiezen?

Zie hieronder de verschillende soorten banners:

  1. Rectangle banner: een rechthoekige banner die vaak in de sidebar van websites of op mobiele websites geplaatst wordt. Formaat is meestal 350 x 200 pixels.
  2. Leaderboard: dit een langwerpige banner die vaak verticaal boven of onder de content geplaatst wordt. Er wordt doorgaans weinig geklikt op deze advertenties, waardoor ze vaak gebruikt worden om de naamsbekendheid te vergroten. Formaat is meestal 728×90 pixels.
  3. Skyscrapers: deze banners hebben hetzelfde formaat als een leaderboard, maar worden in horizontale richting geplaatst. Dit maakt ze zeer geschikt voor de sidebars. Formaat is meestal 90 x 728 pixels.
  4. E-mail templates: dit zijn vaak banners zonder enige animatie, aangezien dit als storend ervaren wordt. Het formaat van een e-mail banner is vaak 500 x 500 pixels.
  5. Mobiele banners: een mobiele banner heeft vaak een kleiner formaat en heeft de vormgeving van een vierkant of een rondje. Formaat variëren tussen 300 x 250 pixels.

Tot slot wordt er onderscheid gemaakt tussen:

  • Automatisch aangemaakt banners: bepaalde aanbieders zoals AdWords maken automatisch een banner voor je aan. Deze banners bestaan uit een titel, tekst en afbeelding.
  • Zelf een banner ontwerpen: bepaal zelf hoe je banner eruit komt te zien. Hiermee is het mogelijk om je huisstijl terug te laten komen in de banner.
  • Dynamische banners: retargeting aanbieders zoals Adcrowd en AdWords beschikken over software die automatisch banners aanmaken. De inhoud van deze banner kan gebaseerd zijn op basis van wat de ontvanger bekeken heeft op jouw website of welke producten zij eerder in haar winkelmandje heeft gestopt. Via de instellingen geef je aan hoe de inhoud van deze banners bepaald moet worden.

Waar moet een goede banner aan voldoen?

Laat je een banner ontwerpen of wil je dit zelf doen? Het voordeel van een eigen banner is dat je zelf bepaalt wat de doelgroep te zien krijgt. Een eigen banner is daarom zeer geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid. Voordat je begint met het ontwerpen van een banner is het goed om te weten waar deze aan moet voldoen. Onze ontwerpers houden de volgende richtlijnen aan:

  • Bevat een duidelijke, korte en krachtige boodschap
  • Overzichtelijk en leesbaar
  • Valt op in de context en trekt de aandacht
  • Bevat altijd een call-to-action, zodat de ontvanger weet wat er van hem verwacht wordt.

Wil je een banner die aan de bovenstaande richtlijnen voldoet? Geef je wensen bij onze ontwerpers aan en zij maken er gegarandeerd iets moois van. Contact opnemen doe je hier.

Schuiven naar boven