Mobiel adverteren

Meer dan 50% van de zoekopdrachten op Google vindt plaats via een smartphone. Bij 95% van deze zoekopdrachten wordt er gezocht naar informatie zoals de beschikbare verkooppunten binnen een specifiek gebied, openingstijden, het telefoonnummer en het adres. Voor zowel kleine als middelgrote bedrijven liggen er kansen binnen mobiel adverteren. Maar hoe werkt het precies en hoe begin je ermee?

Google geeft de volgende definitie aan mobiele apparaten:

‘’Mobiele apparaten zijn producten die mensen gebruiken terwijl ze onderweg zijn. Er worden voortdurend nieuwe mobiele apparaten op de markt gebracht, dus we hebben geen volledige lijst met alle mobiele apparaten. Hier volgen echter enkele veelvoorkomende typen:

  • mobiele telefoons
  • tablets
  • wearables zoals een smartwatch’’

Mis de boot niet!

Stel je bent eigenaar van een kledingwinkel in Groningen. Bij zoekopdrachten zoals ‘kledingwinkel Groningen’ worden als eerst de advertenties in de zoekresultaten getoond. Adverteer je niet met jouw kledingwinkel in Google dan komen mobiele internet gebruikers bij concurrenten terecht die wel adverteren. Een gemiste kans dus..

Hieronder volgen statistieken om aan te geven hoe groot de markt van mobiele internetgebruikers is:

  • Meer dan 50% van de zoekopdrachten vindt via een smartphone plaats
  • De verwachting is dat 27% van de e-commerce verkopen in de US zal plaatsvinden via een mobiele telefoon.

Waar zijn mobiele gebruikers naar op zoek?

Mobiele internetgebruikers zijn op zoek naar een specifiek product of dienst die in de buurt aangeboden wordt. Bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar een bakker in de buurt wil graag weten waar deze gevestigd zitten (adres), hoe ze er komen, wat de openingstijden zijn en via welk telefoonnummer ze contact opnemen. Omdat mobiele smartphone gebruikers vaak onderweg zijn willen ze de gewenste informatie snel binnen handbereik hebben.

Mobiele advertenties Google AdWords

Maak je al gebruik van Google AdWords of ben je van plan hier gebruik van te maken dan levert het voordelen op om aparte advertenties voor mobiele apparaten aan te maken. Zoals eerder toegelicht hebben desktop en smartphone gebruikers andere behoeften, willen ze snel informatie ontvangen en zit er een groot verschil in de afmetingen van het scherm. Door aparte advertenties aan te maken kun je de advertentie titel en beschrijving inkorten zodat deze duidelijk weergeven wordt.

Google AdWords laat gebruikers extensies aan advertenties toevoegen. Bij mobiele advertenties zijn met name de extensies zoals ‘routebeschrijving opvragen’ of een ‘bel nu’ button interessant. Vanuit de advertentie wordt direct verwezen naar Google Maps of kan direct gebeld worden.

Locatie targeting

Laat AdWords weten aan wie je de mobiele advertenties wilt laten zien. Zo kun je instellen dat alleen mensen uit bijvoorbeeld Amsterdam of provincie Utrecht de advertentie te zien krijgen. Het is zelfs mogelijk om gerichter te adverteren door je advertentie alleen te tonen aan mensen die zich in een specifieke wijk bevinden. Dit is handig wanneer je een winkel of koffieshop hebt en mensen uit de buurt naar binnen wilt krijgen.

Hoe zit het met sociale media advertenties?

58% van de tijd die mensen op sociale netwerken zoals Facebook spenderen vindt plaats via mobiele apparaten. Bij Facebook wordt er onderscheid gemaakt tussen mobiele en desktop advertenties. Dit maakt het mogelijk om voor beide apparaten een andere advertentie aan te maken die aansluit bij de behoeften van de gebruiker. Op Instagram worden advertenties alleen weergeven op het nieuwsoverzicht van mobiele apparaten. LinkedIn maakt geen onderscheid: de advertentie wordt zowel op de smartphone als desktop gepresenteerd.

Adverteren op YouTube

Dagelijks spenderen mensen samen een biljoen aantal uren op YouTube waarvan 70% afkomstig is van mobiele apparaten.

Adverteren op YouTube is via AdWords erg toegankelijk en betaalbaar. Zo stel je een bod in per 1.000 vertoningen of per klik. YouTube biedt twee verschillende adverteermogelijkheden aan, namelijk de TrueView video ads en de bumper ads. Bij de bumper ads duurt de advertentie video niet langer dan 6 seconden. Trueview video’s duren langer. Onze specialisten geven de voorkeur gaan Bumper ads., aangezien mobiele gebruikers sneller handelen dan desktop gebruikers.

Laat mobiele advertenties aanmaken door specialisten

Op basis van de behoeften en het gedrag van mobiele gebruikers binnen je doelgroep maken onze specialisten mobiele advertenties op gewenste platformen zoals AdWords of Facebook aan. Wil je de boot niet missen? Maak dan hier kennis met onze specialisten!

Schuiven naar boven