Retargeting via Adcrowd

‘’Ruim 98% van de bezoekers verlaat jouw webshop de eerste keer zonder een aankoop te doen’’, aldus adcrowd.com. Zonde natuurlijk! Gelukkig hebben ze daar bij Adcrowd een oplossing voor bedacht, namelijk retargeting. Met een pakkende advertentie bereik je deze verloren bezoekers wanneer ze aan het surfen zijn of hun Facebook tijdlijn checken. Je verleidt ze om opnieuw een bezoek te brengen aan jouw webwinkel en alsnog een transactie te maken. Maar hoe werkt retargeting precies? En hoe kan het voor jouw webwinkel van toegevoegde waarde zijn?

Wat is Adcrowd?

Zoals je zojuist gelezen hebt is Adcrowd een retargeting platform wat het mogelijk maakt om verloren bezoekers alsnog om te zetten in een conversie. Adcrowd werd in 2012 opgericht en heeft sindsdien 2.500 adverteerders die van het platform gebruik maken. Het retargeting platform werkt samen met drie verschillende partners, namelijk: Appnexus, Doubleclick ad exchange en comScore. Deze partners hebben netwerken met websites waarmee je 98% van alle verloren bezoekers kunt bereiken. Bij Google is dit 35% volgens Adcrowd.

Hoe werkt retargeting?

Retargeting werkt als volgt:

  1. Je website wordt bezocht
  2. Bezoeker verlaat je website zonder een conversie te maken.
  3. Dezelfde bezoeker ziet jouw advertentie op partnerwebsites van Adcrowd
  4. Keert terug naar je website om alsnog een transactie te maken

De relevantie van de doelgroep en de advertenties bepalen grotendeels het succes. Onze specialisten doorlopen de volgende stappen om van jouw retargeting campagne een succes te maken:

1. Doelgroep indelen

Alle ex-bezoekers hebben één ding gemeen: ze hebben jouw website bezocht zonder een transactie te maken. Toch zijn er grote verschillen in het vertoonde gedrag op je website. Zo vindt de ene bezoeker het na een bezoek van 10 seconden mooi geweest, terwijl een andere bezoeker de winkelwagen vult en vervolgens besluit om de website te verlaten. De duur van het bezoek, het aantal bekeken producten en het wel of niet toevoegen van producten aan het winkelmandje laten zien dat niet elke ex-bezoeker hetzelfde is.

Pure logica: hoe gerichter je adverteert, hoe beter de resultaten. Op basis van het vertoonde gedrag op jouw website maken onze specialisten nieuwe doelgroepen aan (deze noemen we voor het gemak even subdoelgroepen). Elke subdoelgroep krijgt een advertentie te zien die voor hen interessant is. Zo krijg ‘Pietje’ die onlangs een grasmaaier aan zijn winkelmandje toegevoegd heeft een advertentie met dezelfde grasmaaier te zien. En Janneke plantenbakken die ze dezelfde middag nog bekeken had.

2. Advertentie aanmaken

De indeling van de doelgroep bepaalt de inrichting van advertenties. Simpel gezegd maken onze specialisten per doelgroep een advertentie aan. Een eigen banner, een tekstadvertentie en dynamische advertenties behoren tot de mogelijkheden. De laatstgenoemde is onze grote favoriet. Bij dynamische advertenties krijgen ex-bezoekers producten te zien die ze eerder bekeken hebben of zelfs toegevoegd hebben in het winkelmandje. De advertenties worden automatisch aangemaakt.

De relevantie van een eigen banner of een tekstadvertentie ligt een stuk lager dan bij dynamische advertenties. Ex-bezoekers krijgen namelijk dezelfde advertentie te zien. Toch kan een eigen banner of tekstadvertentie handig zijn om naamsbekendheid te generen onder bezoekers die bijvoorbeeld alleen een blogartikel op je website gelezen hebben.

3. Budget instellen

Per advertentie stel je een dagbudget in. Zo weet je van te voren wat het gaat kosten en voorkom je verrassingen. De hoogte van het bod per 1.000 vertoningen (CPM) en de relevantie van jouw advertenties bepalen hoe vaak jouw advertenties getoond worden. Het instellen van de biedingen mag daarom niet onderschat worden en zou ik lijn moeten staan met je strategie.

Wil je meer conversies realiseren? Dan is het slim om hoger in te zetten op bezoekers die jouw website verlieten terwijl ze aan het afrekenen waren. Draait het allemaal om naamsbekendheid genereren dan zet je hoger in op bezoekers die blogartikelen gelezen hebben of alleen de homepagina bekeken hebben.

Adcrowd min- en pluspunten

Het succes van Adcrowd hangt af de doelgroep indeling, advertenties, het budget en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Je zou haast denken dat het succes in eigen hand ligt, maar dat is niet helemaal waar. Er zijn namelijk ook nadelen die beperkingen opleveren. Hieronder bespreken we de voor- en nadelen van Adcrowd:

De voordelen Adcrowd

  • Relevant en gericht adverteren: advertenties worden alleen aan relevante bezoekers getoond.
  • Groot bereik: Adcrowd beweert dat het 98% van de ‘verloren bezoekers’ bereikt via partnerwebsites en Facebook.
  • Beginnen of stoppen wanneer je wilt: geen verplichtingen of abonnementen!
  • Return on investment: je weet precies hoeveel geld je uitgeeft en wat het oplevert.

De nadelen retargeting

Er zitten ook nadelen aan retargeting in het algemeen:

  • Relatief hoge prijzen per 1.000 vertoningen in vergelijking andere vormen van online adverteren, zoals Facebook Ads., Bing Ads. etc.
  • Als beginnende webwinkelier kun je hierdoor niet opbieden tegen de grotere concurrenten, die over meer budget beschikken.
  • Retargeting werkt niet bij mensen die cookies uitgeschakeld hebben.
  • Het optimaliseren van de advertenties is tijdrovend.

Beginnen met Adcrowd retargeting

Adcrowd biedt grote kansen voor online ondernemers, mits de instellingen betreft de doelgroep, advertenties en het budget in lijn met elkaar staan. Wil je deze kansen niet onbenut laten, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? Onze specialisten staan hier voor je klaar.

Schuiven naar boven