SEA specialist

Search Engine Advertisement (SEA) is het kopen van advertentieruimte in zoekmachines. Tegen betaling krijg je een prominente plek in de zoekresultaten wat tot meer bezoekers, leden en/of verkoop van producten leidt.  Wat van toegevoegde waarde levert SEA voor jouw website op? En hoe helpt een SEA specialist met het realiseren van jouw doelstellingen?

Wat betekent SEA?

SEA betekent in het Nederlands ‘zoekmachine adverteren’. Bekende aanbieders van SEA zijn Google AdWords, Bing ads, Yahoo Search Marketing en Admarkt. Adverteerders betalen geld om met hun advertentie bovenaan in de zoekresultaten te staan. Hoge posities in Google vallen op en leiden tot meer bezoekers en mogelijk conversies.

Wist je dat deze vorm van adverteren heel gericht is? De behoeften van de gebruiker worden middels zoekwoorden aangegeven. Iemand die zoekt naar ‘Playstation 2 kopen’ heeft een duidelijk behoefte. Met een overtuigende advertentie geef je de gebruiker het vertrouwen dat deze behoefte op jouw website voorzien kan worden.

Een SEA specialist helpt je met het vinden van de juiste zoekwoorden en het schrijven van de advertentieteksten, twee belangrijke onderdelen. Met het optimalisatie van zoekwoorden en het verbeteren van de advertentieteksten brengen we de klikfrequentie omhoog. Dit is de ratio tussen het aantal vertoningen en kliks. Hoe hoger de klikfrequentie hoe meer bezoekers.

Betaal per klik of per 1.000 vertoningen

Bij SEA betaal je per 1.000 vertoningen (CPM) of per klik (CPC). Het is de bedoeling dat je een maximale biedprijs instelt per CPM of CPC. Heb je een goedlopende advertentie? Dan belonen Google en andere zoekmachines dit met lagere klikprijzen om de kwaliteit van de advertenties hoog te houden. We helpen je met het instellen van een dagbudget. Zo weet je van te voren precies hoeveel geld je kwijt bent!

Waarom zou ik starten met SEA?

  • Direct resultaat boeken. In tegenstelling tot SEO zie je bij online adverteren direct meer bezoekers, aanmeldingen en/of transacties. Bij SEO laat resultaat soms maanden op zich wachten.
  • Specifieke doelgroep bereiken. Adverteerders bepalen zelf bij welke zoekwoorden de advertentie getoond wordt en aan welke doelgroep. Je kunt dus heel gericht adverteren wat relevante bezoekers oplevert.
  • Landingspagina’s testen. Je bespaart tijd en geld door eerst zoekwoorden met SEA te testen, voordat je met SEO begint. SEO specialisten maken daarom advertenties aan om te kijken welke zoekwoorden goed converteren. De zoekwoorden die positief uit de test komen, worden dan onderdeel van de SEO-strategie.
  • Return on investment (ROI). Bij SEA weet je precies hoeveel advertentiekosten gemoeid zijn met een bezoeker, nieuw lid en/of aankoop.

Factoren die het succes bepalen

Google en andere zoekmachines denken vanuit de belangen van de gebruiker. Dit betekent dat adverteerders aan ongeschreven voorwaarden moeten voldoen. Google geeft namelijk geen richtlijnen voor hogere rankings in Google. Maar door onze expertise kennen we de factoren die bepalend zijn voor succes. Enkele van deze voorwaarden zijn:

  1. Targeting op de juiste doelgroep
  2. Pakkende en overtuigende advertentieteksten
  3. Geoptimaliseerde landingspagina

1. SEA targeting op de juiste doelgroep

De doelgroep targeting gebeurd op basis van leeftijd, locatie en welk apparaat er gebruikt wordt. Het belangrijkste deel is de keuze voor de juiste zoekwoorden die onze specialisten met behulp van grondige analyses weten te vinden. Maar waarom is de keuze voor de zoekwoorden zo’n belangrijk onderdeel binnen doelgroep targeting?

Met zoekwoorden worden de behoeften duidelijk gemaakt. Met de behoeften van de doelgroep in de achterhoofd wordt het eenvoudiger om efficiënte advertentieteksten en landingspagina’s te ontwikkelen. Voor de duidelijkheid: vanuit de advertentie wordt gerefereerd naar een landingspagina.

De intentie van de zoekopdracht moet in een rechte lijn staan met het doel van de campagne. Het is bijvoorbeeld niet slim je op zoekwoorden zoals ‘auto kopen’ te adverteren, terwijl je de verkoop van autobanden wilt stimuleren.

2.Pakkende en overtuigende advertentieteksten

De klikfrequentie hangt grotendeels af van de advertentieteksten. Met onze creativiteit en kennis van SEA helpen we jou met het schrijven van effectieve advertentieteksten. Tijdens de campagne monitoren we de resultaten en proberen we verschillende advertentieteksten uit. Zo blijven we de advertentieteksten verbeteren met meer bezoekers als resultaat.

3. Geoptimaliseerde landingspagina’s

De return on investment (ROI) hangt grotendeels af van jouw landingspagina. De advertentie kan nog zo overtuigend zijn, maar als de landingspagina niet klopt leveren de gemaakte advertentiekosten weinig op. Bezoekers besluiten binnen enkele seconden of ze langer op de landingspagina blijven of terugkeren naar de zoekresultaten. Daarom besteden onze SEA specialisten veel tijd aan de content en het ontwerp van de landingspagina. We testen verschillende landingspagina’s uit en bekijken vervolgens welke het beste resultaat oplevert.

Ben je enthousiast geraakt over onze werkwijze? Maak dan hier kennis met onze SEA specialisten.

Schuiven naar boven