SEO specialist

Search engine optimization (SEO), simpelweg zoekmachinemarketing in het Nederland, is een verzameling van technieken gericht op het verbeteren in de vindbaarheid van de zoekmachines zoals Google en Bing. De rangschikking in de zoekmachines wordt door verschillende factoren bepaald die je met SEO probeert te beïnvloeden. Welke factoren spelen zijn dit precies en hoe geven onze SEO specialisten hier invulling aan?

Definitie SEO

De onderstaande definitie wordt door Wikipedia gegeven:

‘’Zoekmachine Marketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina’s vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachine gebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt.’’

Bij Google en andere zoekmachines staat de gebruiker op nummer een. Regelmatig worden er updates doorgevoerd ter verbetering van de zoekmachine. Wat doet een SEO specialist precies om op de veranderingen van Google (en dus de verwachtingen van de bezoeker) in te spelen? We maken onderscheid tussen de volgende werkzaamheden:

  • Zoekwoord analyse: bepalen welke zoekwoorden je doelgroep gebruiken. Op basis van de zoekwoorden leren we de behoeften van de bezoeker beter kennen.
  • On-page optimalisatie: het schrijven van kwalitatieve webteksten, de inrichting van de webpagina en het technische aspect ervan.
  • Off-page optimalisatie: het verzamelen van externe links naar jouw website. Met externe links doelen we op verwijzingen vanaf andere sites met enige relevantie.
  • Analyseren en optimaliseren: van de prestatie  en gebruiksvriendelijkheid. Op basis hiervan de planning bijsturen.

Waarom zou ik met SEO beginnen?

Het voordeel van SEO is dat je geen geld betaalt aan de zoekmachines voor een hogere ranking. De posities in de zoekmachines hangen af van jouw inspanningen wat een investering van tijd en mogelijk geld vereist.

Volgens dit artikel is het 8 keer waarschijnlijker dat een gebruiker op een niet-betaalde advertentie klikt. Dit wijst erop dat gebruikers van Google de verschillen kennen tussen een betaalde advertentie en een advertentie uit de organische resultaten. Bij de organische zoekresultaten speelt de kwaliteit van de content en het gedrag van de bezoeker op de webpagina een grotere rol dan bij AdWords waar het budget de doorslag geeft. Dit verklaart mogelijk waarom de klikfrequentie bij organische resultaten vaak hoger ligt. De klikfrequentie is de verhouding tussen de vertoningen en het aantal keer dat erop geklikt wordt.

Welke factoren spelen een rol?

  • Zoekwoord-optimalisatie
  • Interne linkbuilding
  • Externe linkbuilding
  • Weergave op mobiele apparaten
  • Laadtijd van je website
  • Prestaties landingspagina’s

Wat zijn deze factoren precies en hoe geven onze SEO-specialisten hier invulling aan?

Zoekwoord-optimalisatie

Op basis van een zoekwoord analyse vinden wij de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Deze zoekwoorden laten we terugkomen in webteksten, titels, metadata en afbeeldingen. Zo weten zoekmachines waar een webpagina over gaat en bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden. We vinden het belangrijk om regelmatig zoekwoord analyses uit te voeren. Zo kunnen we op tijd bijsturen wanneer dat nodig is.

Interne linkbuilding

Onze SEO specialisten verbeteren de linkstructuur van je website wat belangrijk is voor een eenvoudige navigatie. Bijvoorbeeld: iemand die meer wilt lezen over kamperen is mogelijk ook geïnteresseerd in Frankrijk als kampeerland. Vanuit het artikel over kamperen refereren we dan naar het artikel over Frankrijks als kampeerland. De interne linkstructuur zal Google niet ontgaan wat positief is voor de rankings. Kortom, interne linkbuilding is belangrijk voor het gebruiksgemak en ook Google wordt er blij van!

Externe linkbuilding

Een externe link is een verwijzing van een relevante website aan jouw site. Wanneer deze link van een gerespecteerde site komt, ziet Google het als een stem. Bij linkbuilding draait het niet om het aantal stemmen, maar om de kwaliteit ervan. Zo heeft een verwijzing van Nu.nl meer waarde dan eentje van een startpagina. Bij het verzamelen van externe links maken we gebruik van ons uitgebreide netwerk, waardoor wij binnen een korte tijd veel waardevolle verwijzingen kunnen realiseren.

Weergave mobiele apparaten

60% van de zoekopdrachten in Google komt binnen vanaf een mobiel apparaat. Hier vallen zowel smartphones, tablets en wearables onder. Met Google’s update ‘mobile first’ wordt eerst de mobiele weergave van je website beoordeelt en dan pas de desktop versie. Zonder een goed werkende mobiele website wordt het lastig om hoog in Google te ranken. Onze SEO specialist zorgt ervoor dat jouw mobiele website vlekkeloos werkt!

Laadtijd van je website

Een snelle laadtijd verhoogt het gebruiksgemak van je website. Gebruikers willen snel informatie vinden en hebben geen zin om lang te wachten. Onze specialisten zorgen er voor dat webpagina’s snel laden door beeldmateriaal te optimaliseren en het gebruik van plug-ins te beperken. Zo laadt je website altijd snel, wat bijdraagt aan hogere posities in zoekmachines.

Prestatie landingspagina

Bezoekers landen vanuit Google op een specifieke webpagina. Dit wordt een landingspagina genoemd. Google kijkt naar het gedrag van de bezoeker om te bepalen of de landingspagina de behoeften van deze bezoeker tegemoet komt. De bouncepercentage en de gemiddelde duur van het bezoek zijn belangrijke gegevens voor Google. Een hoog bouncepercentage betekent dat een groot deel van de bezoeker je website verlaat zonder enige interactie aan te gaan.

Onze specialisten verbeteren de landingspagina’s op basis van de statistieken. Zo testen we verschillende landingspagina’s om te kijken welke het best presteert.

Schuiven naar boven