Social media adverteren

Wie maakt er tegenwoordig niet gebruik van sociale media? Meer dan 9,5 miljoen Nederlanders hebben een account bij Facebook. De kans is dus groot dat jouw doelgroep gebruik maakt van Facebook of andere sociale media kanalen. Doordat gebruikers veel informatie delen zoals leeftijd, woonplaats en hobby’s is het mogelijk om heel gericht te adverteren. Hoe werkt adverteren op sociale media kanalen? En wat zijn de voordelen?

Welke sociale media platformen bieden advertentieruimte aan?

Het verdienmodel van sociale media platformen is advertentieruimte aanbieden. Elk sociale media kanaal vervult andere behoeften. Via Facebook onderhoud je contact met vrienden en familie, bij Instagram volg je zowel vrienden als mensen of merken die jou inspireren en via LinkedIn onderhoud je zakelijke contacten. De sociale media kanalen waar wij advertentieruimte van afnemen zijn: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn.

Waarom adverteren op sociale media?

  • Heel gericht adverteren: sociale media netwerken verzamelen veel informatie van haar gebruikers zoals demografie, interesses en scholingsachtergrond. Zo is het voor een online babykleding winkel bijvoorbeeld mogelijk om een advertentie alleen te tonen aan jonge ouders uit Amsterdam.
  • Conversie is meetbaar: via de online statistieken kom je precies te weten hoeveel nieuwe volgers, transacties of nieuwe aanmeldingen jouw advertentie opgeleverd heeft.
  • Bereik mobiele gebruikers: Internetgebruikers spenderen 52% van de tijd dat ze online zijn op hun smartphone. Via sociale media kanalen bereik je smartphone gebruikers die onderweg zijn en dus andere behoeften hebben. Dit biedt kansen, met name voor lokale businesses.
  • Relatief voordelig: adverteren via sociale media netwerken is vaak goedkoper in vergelijking met Google AdWords.

Targeting mogelijkheden doelgroep

Een van de grootste voordelen van social media ads. is doelgroep targeting. Een gerichte targeting is mogelijk omdat sociale media zoals Facebook en Instagram veel informatie van haar gebruikers verzamelen. De volgende informatie van gebruikers wordt gebruikt voor doelgroep targeting:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats / land
  • Taal
  • Opleiding
  • Relatie, getrouwd of alleenstaand
  • Interesses en hobby’s
  • Beroep / functie / werkgever
  • Bezoekersgedrag op je website

Sociale media gebruikers krijgen dagelijks veel advertentie te zien en besteden daarom alleen aandacht aan advertenties die voor hen relevant zijn. Een hoge relevantie tussen de advertentie en de gebruiker levert dus betere resultaten op.

Adverteren op Facebook

Er is geen sociale media dat zoveel gebruikers heeft als Facebook. De kans is dus groot dat jouw doelgroep actief is op Facebook. Door het grote bereik is Facebook eveneens het populairst onder adverteerders. Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden mogelijk, zoals een tekstadvertentie, banner, een vraag stellen, webwinkel producten carrousel en een reclamevideo. Ook is het mogelijk om via remarketing ex-bezoekers te bereiken die jouw website verlaten hebben zonder bijvoorbeeld een transactie te maken.

Adverteren op Instagram

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Bij Instagram draait het voornamelijk om het delen van beeldmateriaal zoals foto’s en videos. Uit een onderzoek uit 2016 blijkt dat 2,1 miljoen Nederlanders zeggen Instagram te gebruiken. De applicatie wordt vooral gebruikt door jongeren tussen de 20 en 39 jaar. In onze mening oogt de tijdlijn van Instagram overzichtelijker in vergelijking met andere sociale media kanalen omdat de content zich beperkt tot foto’s en videos. De app wordt voornamelijk geopend op mobiele apparaten, aangezien de functionaliteiten vanaf de desktop-versie beperkt zijn.

Het is mogelijk om middels een foto, video of producten in een carrousel te adverteren. Een korte tekst ter verduidelijking kan toegevoegd worden.

Wat wil je bereiken?

Voordat je begint met adverteren is het belangrijk om een doelstellingen te hebben. Hieronder vindt voorbeelden van doelstellingen:

  • Meer verkopen realiseren
  • Meer relevante bezoekers naar je website realiseren
  • Naamsbekendheid te genereren
  • Een nieuw product te lanceren
  • Een event te promoten
  • App downloads te bevorderen
  • Je doelgroep om hun mening te vragen

Adverteren op sociale media kosten

Sociale media netwerken hanteren twee verschillende afrekenmodellen, namelijk CPC en CPM.

  • CPC = kosten per klik. Deze afrekenmethode wordt vaak gebruikt wanneer je meer bezoekers naar je website of webwinkel wilt genereren.
  • CPM = kosten per 1.000 vertoningen. Deze methode wordt vaak gebruikt wanneer het doel is om bereik te genereren.

Online adverteren, een tijdrovend proces als je het goed wilt doen

Realiseer dat succesvol adverteren via sociale media kanalen tijdrovend kan zijn. De werkzaamheden bestaan uit een advertentie aanmaken, targeting instellen, het maken van analyses en optimalisatie. Hoeveel tijd je er echt aan kwijt bent, hangt af van het aantal advertenties en hoeveel tijd je in de optimalisatie kunt of wilt steken. Bij de optimalisatie verbeter je de content van de advertentie op basis van de resultaten. Dit is een process dat altijd aandacht nodig heeft, wil je het maximale uit je advertenties halen.

Ben je nieuw in de online wereld en kun je wel wat hulp gebruiken? Onze sociale media specialisten helpen je graag met het opzetten van sociale media advertenties en de optimalisatie ervan. Neem hier contact met ons op voor de mogelijkheden.

Schuiven naar boven