smartphone

Waarom je je AdWords campagnes steeds meer op specifieke zoektermen moet inrichten (voice search)

In 2016 werd 20% van de zoekopdrachten in Google wereldwijd in gesproken . Men verwacht dat dit percentage oploopt tot 50% in 2020. Meer dan de helft van de tieners spreekt dagelijks een zoekopdracht in. Wees op tijd en optimaliseer je AdWords campagnes voor voice zoekopdrachten. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Wat is Voice search?

Dankzij slimme software zoals Google Now, Siri van Apple en Cortana van Microsoft is het mogelijk om zoekopdrachten te maken door je stem te gebruiken. Deze software is sinds 2008 beschikbaar en verantwoordelijk voor 20% van de totale zoekvolume wereldwijd. We zien dat de spraakherkenningssoftwares steeds slimmer worden. Op dit moment wordt 92% van de zoekopdrachten in één keer begrepen.

Voice search is geïntegreerd in Google Chrome waardoor zowel smartphone als desktop gebruikers eenvoudig en snel zoekopdrachten kunnen inspreken.

Wanneer gebruiken we Voice search?

Voice search wordt voornamelijk gebruikt in de zoektocht naar informatie, adres- en contactgegevens van winkels en voor bezienswaardigheden. Gebruikers van Voice Search hebben dus verschillende zoekintenties:

  • Ik wil iets weten
  • Ik wil naar iets toe (lokaal)
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil iets kopen

Iemand die op zoek is naar de dichtstbijzijnde koffiehuis spreekt bijvoorbeeld in ‘’Google, wat is de dichtstbijzijnde koffiehuis die op dit moment geopend is?’’. Je ziet dat een voice zoekopdracht er anders uitziet dan een normale zoekopdracht. De keuze voor woorden is anders en vaak bevat de zoekopdracht een vraag.

Is jouw website al ‘voice-vriendelijk’? Onze specialisten weten hoe ze een website optimaliseren voor voice zoekopdrachten. Schakel ze hier in (link naar de contactpagina).

Voice search optimalisatie AdWords campagnes

Bij de optimalisatie kijk je vooral naar de intenties van voice search gebruikers. Lees hieronder welke elementen je zelf kunt beïnvloeden.

Zoekwoorden uitkiezen

Voice zoekopdrachten bevatten vaak meerdere woorden en daarbij is de woordkeuze anders dan bij normale zoekopdrachten.. Iemand die op zoek is naar een bakker in Amsterdam zal waarschijnlijk ‘bakker Amsterdam’ intypen en ‘Waar in Amsterdam kun je verse broodjes kopen?’ inspreken. Helaas onthult Google niet welke zoektermen veel gebruikt worden. Om erachter te komen welke zoektermen gebruikt worden verplaats je je in de gebruiker.

Bij AdWords optimalisatie voor ingesproken zoekopdrachten kies je voor longtail zoekwoorden. Dit is een combinatie van zoekwoorden.

Lokale zoekopdrachten

Ingesproken zoekopdrachten worden vooral op mobiele apparaten zoals smartphones uitgevoerd. De zoekintenties zijn daarom vaak lokaal. Als je een fysieke business hebt is het van belang dat je Google Business koppelt met je AdWords account. Hier lees je hoe je dit doet.

Het is daarom nog belangrijker om alle informatie in Google Business bij te werken. Zorg ervoor dat de naam van je bedrijf, het telefoonnummer, het adres en de openingstijden juist ingevoerd zijn.

Ook is het slim om lokale landingspagina’s in te richten en deze te koppelen aan gerelateerde advertenties in AdWords.

Advertentieteksten

Advertentieteksten worden door Google voorgelezen. Het is dus belangrijk dat je advertentieteksten ook gesproken kunnen worden. Lees je advertentieteksten hardop en ontdek of de zin lekker vind klinken of niet.

Hulp nodig van een ervaren tekstschrijver? Onze tekstschrijvers creëren geoptimaliseerde webteksten voor voice zoekopdrachten. Neem hier contact met ons op.

Schuiven naar boven