Zoekmachine adverteren (AdWords)

De vindbaarheid in zoekmachines bepaalt voor een groot gedeelte het succes van een website of een webwinkel. Topposities in zoekmachines zoals Google zijn dus van harte welkom. De vraag is, hoe realiseer je deze posities? Dit kan op natuurlijke wijze via Search Engine Optimization (SEO) of door te betalen wat Search Engine Advertising (SEA) genoemd wordt. Wat is het verschil tussen deze twee en welke optie past het beste bij mijn website of webwinkel?

Wat is zoekmachine marketing?

Bij zoekmachine marketing probeer je middels SEO of SEA hoger in zoekmachines te komen. Google, Yahoo en Bing zijn de meest gebruikte zoekmachines van dit moment. SEO is een tijdrovend proces zonder garanties op resultaat. Soms duurt het slechts een aantal weken voordat je resultaat ziet. In het ergste geval blijft resultaat uit wanneer bijvoorbeeld de concurrentie te hoog blijkt te zijn. Bij SEA betaal je de zoekmachine in ruil voor hoge rankings. Meer zekerheid dus. Je maakt een advertentie aan en laat de zoekmachine weten op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

In dit artikel praten we voornamelijk over Google Analytics, aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is van dit moment.

Wat levert SEA op?

  1. Meer conversie: meer verkopen, leads of aanmeldingen binnenhalen door de juiste bezoekers naar je website of webwinkel te krijgen.
  2. Meer relevante bezoekers: een bezoeker is relevant wanneer hij geïnteresseerd is de informatie, producten of diensten die je aanbiedt. Logischerwijs leveren relevante bezoekers meer op dan bezoekers die per ongeluk op je website belanden.

  3. Zoekwoorden testen: ligt de voorkeur bij SEO voor het behalen van hoge posities? Gebruik SEA op erachter te komen welke zoekwoorden goed werken. Zo verspil je geen tijd en energie aan zoekwoorden die weinig opleveren.
  4. Landingspagina testen: een landingspagina optimaliseren? Via SEO kan het een lange tijd duren voordat je resultaat ziet. Bij SEA zie je binnen een korte tijd hoe de landingspagina door bezoekers ontvangen wordt. Zo kun je in een kort tijdsbestek je landingspagina optimaliseren voor meer bezoekers en verkopen.
  5. Marktonderzoek: ontdek hoe een nieuw product ontvangen wordt, voordat je deze in grote getallen inkoopt of laat ontwikkelen. Dek jezelf in door de behoeften van je doelgroep via een SEA campagne te onderzoeken.

SEA uitbesteden: Hoe gaan wij te werk?

Maak hieronder kennis met onze werkwijze:

  1. Zoekwoord analyse: welke zoekwoorden gebruiken de doelgroep? Hoe hoog is de concurrentie op deze zoektermen?
  2. Doelgroep definiëren: de doelgroep zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen op basis van leeftijd, demografie, taal en locatie.
  3. Landingspagina analyseren en optimaliseren: hoe kunnen we het maximale halen uit de bezoekers die binnenkomen? Welke aanpassingen moeten we doorvoeren om meer bezoekers naar de website te realiseren?
  4. Advertenties aanmaken: op basis van de zoekwoorden en doelgroep analyse geven we invulling aan de advertenties. We schrijven advertentieteksten en stellen de doelgroep targeting en biedprijzen per zoekwoord in. De hoogte van de biedprijzen heeft invloed op de rankings, hoe vaak de advertentie gezien wordt en hoeveel geld je per klik betaalt.
  5. Advertenties optimaliseren: op basis van verkregen data optimaliseren wij de advertentie en gekoppelde zoekwoorden om betere resultaten te bereiken.

Microsoft bing ads

Het aantal gebruikers van Microsoft Bing zoekmachine neemt jaarlijks toe. Door te beginnen met Bing Ads. ben je de concurrentie een stapje voor. Zoekmachine adverteren op Bing verschilt niet veel van Google AdWords. Het is zelfs mogelijk om je hele Google AdWords campagne te kopiëren en rechtstreeks up te loaden in Bing Ads. De instellingen en advertentieteksten worden rechtstreeks overgenomen wat het makkelijker maakt om met Bing te beginnen.

SEA kosten

Via zowel Google als Bing is het mogelijk om een dagbudget in te stellen. Zo weet je van te voren precies hoeveel geld je betaalt en kom je niet voor verrassingen te staan. Hoe hoger de concurrentie voor een zoekwoord, hoe meer geld de zoekmachines vragen. Neem contact met ons op wat een SEA campagne voor jou gaat kosten. Hierbij maken we onderscheid tussen de kosten die je kwijt bent voor de zoekmachine(s) en voor onze dienstverlening.

Schuiven naar boven